Tuesday, October 25, 2011

Bagaimana aku menemui Islam ……..

  
Father Moses sedang explain di St Peter Church Melaka



















AL – KISAH 1 #
Bagaimana aku menemui Islam ……..Mohd Amir Ng Al Karim Abdullah
“selepas itu saya tidak kembali lagi ke gereja kerana saya tak dapat merasakan kebenaran dari kelas-kelas yang saya hadiri di gereja maka saya masih terus mencari-cari agama yang benar, tapi saya tak pernah fikir tentang agama Islam itu kerana salahtanggapan saya bahawa Islam itu agama orang Melayu atau Arab sahaja, jadi saya tak pernah beri peluang kepada diri saya untuk fikir tentang agama Islam, sehingga saya berjumpa dengan seorang muslim disebelah pejabat saya – biasanya kita masyarakat Cina tak berani tanya kepada orang Melayu tentang Islam kerana takut kena marah, tapi lama-lama dia selalu tegur saya, said good morning , selamat pagi, jadi saya rasa dia sangat friendly, jadi lama-lama saya rasa ada sesuatu nak tanya dia – soalan pertama yang saya tanya dia dia tentang puasa, kenapa orang Islam puasa dari pagi sampai petang – masa itu saya ingat berpuasa ini sampai tak boleh telan air liur sekalipun – jadi saya fikir kenapa lah agama Islam ini nak siksa penganutnya sampai ke tahap itu.
Kawan saya itu beri penjelasan yang sangat simple- dia kata dengan berpuasa ini kita dapat merasai perasaan orang susah ketika ketiadaan makanan – dari situ barulah saya dapat gambaran yang betul, kerana selama ini saya tidak pernah terfikir bagaimana rasanya jdi orang susah yang tidak ada sebarang makanan – dari situlah juga bermulanya minat saya untuk lebih mengetahui tentang agama Islam.
*transkrip temubbual di Radio Ikim pada 21/7/2011 jam 5.05pm dalam slot Islam Agamaku dan rakamannya boleh didengar secara online di http://majlisilmu.com/category/islam-agamaku-ikim-fm/
Moral of the story :-
1.  Ramai diluar sana seperti saudara Amir Ng kita yang mencari-cari kebenaran.
2. Banyaknya salahtanggap tentang Islam yang wujud di benak fikiran non-muslim.
3. Sampaikanlah dakwah Islam dengan budibahasa dan sopan-santun.
4. Kena cari / ada ilmu untuk sampaikan Islam kepada non-muslim supaya dengan penjelasan kita menjadikan mereka lebih dekat kepada Islam dan bukannya menjauhi Islam.
5. Kesemua di atas adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai muslim untuk memulakan kerja dakwah menyampaikan Islam yang sebenar kepada teman, jiran, kawan non-muslim  yang kita temui setiap hari dan tiada sebarang alasan yang boleh untuk melepaskan kita dari tanggungjawab tesebut.

 
 


peserta IDT3 di hadapan sebuah tokong buddha di Melaka


Holy Water



No comments:

Post a Comment